Kan ik als patiënt zelf het ziekenhuis kiezen als ik hulp vraag via de noodcentrale?
Neen, als je de noodcentrale 112 belt, dan is alles erop gericht om de patiënt zo goed mogelijk te helpen. Alle beslissingen worden dan boven je hoofd genomen. Dat is het enige moment waarop je niet de vrije keuze hebt om te kiezen welke arts je behandelt en in welk ziekenhuis dat gebeurt.
De noodcentrale 112 stuurt de ziekenwagen die het snelst ter plaatse kan komen. Vervolgens word je naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht met een erkende spoeddienst.
Er bestaan een aantal uitzonderingen waardoor er wel naar een ander ziekenhuis kan vervoerd worden:
- Afwijking aangevraagd door de ambulancier (indien de afwijking maximaal 4 minuten bedraagt).
- Afwijking aangevraagd door de huisarts (via een attest of via de noodcentrale 112) of door de urgentiearts van het MUG-team. De maximale afwijking bedraagt 12 minuten.
- Afwijking aangevraagd wegens anderstalig (dichtstbijzijnde ziekenhuis in de taal van de patiënt).
Ik woon in de Druivenstreek. Naar welk ziekenhuis word ik vervoerd?
Patiënten worden vervoerd naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Dit betekent concreet voor inwoners van de Druivenstreek:
- Chirec Delta ziekenhuis (Oudergem)
- Universitair ziekenhuis Sint-Lukas (Woluwe)
- St-Elisabeth (Europa ziekenhuizen Ukkel)
- Hospital Saint-Pierre (Ottignies)
Indien een afwijking wordt aangevraagd (zie boven), dan kunnen in veel gevallen de Leuvense ziekenhuizen en Vilvoorde als Nederlandstalige ziekenhuizen gekozen worden.
Ik heb een klacht. Waar kan ik hiervoor terecht?
- Klachten over de ziekenwagen of de ambulanciers:
Per brief naar Hulpverleningszone Oost, Spoorwegstraat 6, 3020 Herent of via dit formulier.
- Klachten over het personeel van de Mobiele UrgentieGroep (MUG):
Het ziekenhuis van bestemming of de ombudsdienst van het ziekenhuis zelf.
- Klachten over het ziekenhuis van bestemming:
zorg-en-gezondheid@vlaanderen.be of de ombudsdienst van het ziekenhuis zelf.
- Taalklachten:
Meldpunt taalklachten Brusselse ziekenhuizen of Vaste Commissie voor Taaltoezicht.
- Algemeen:
klachten@vlaamseombudsdienst.be.
Powered by Froala Editor